Skip to content

Wat komt er kijken bij een Facebook winactie?

Een winactie op Facebook is een leuk initiatief om je volgers/fans te belonen voor het volgen van je pagina. Daarnaast zou wordt het ook vaak gebruikt om mensen die je pagina wel eens bezoeken over te halen om je pagina te volgen. Zoals je hoort kan een winactie op Facebook best een aantal voordelen hebben. Echter heeft het doen van een Facebook winactie ook nadelen. In deze blog lees of een winactie is voor jou is en waar je dan rekening mee moet houden.

Wat komt kijken bij een Facebook winactie?

Er komen best een aantal zaken kijken bij het organiseren van een winactie. Het belangrijkste voor jou als bedrijf is het duidelijk hebben van een het doel. Pas je actie aan, aan wat je wilt bereiken. Een aantal voorbeelden van doelen zijn: Meer interactie met volgers, meer naamsbekendheid of het introduceren van een nieuw product. Pas de content aan naar je wens. Bij de introductie van een product moet je juist veel vertellen over het product. Als je doel is om naamsbekendheid te creƫren dan breng je vooral je merk onder de aandacht.

Voordelen van een Facebook winactie

Zoals eerder gezegd heeft een Facebook winactie een aantal redenen om te doen. Met relatief weinig moeite kun je een grote stroom interactie en volgers verzamelen voor je pagina. Een leuke winactie kun je doen door een limited edition weg te geven voor van je product.

Nadelen van een Facebook winactie

Het houden van een Facebook winactie heeft ook een aantal nadelen. Het eerste nadeel is dat je moet onthouden dat de volgers die je krijgt van een winactie, geen volgers zijn die je merk ondersteunen. Daarnaast zullen ze ook geen producten aanschaffen. Ook moet je er rekening mee houden dat Facebook een aantal regels heeft opgesteld, de meest recente regelgeving kun je op de website van Facebook zelf te vinden. Het is niet slim om vaak winacties te doen. Wanneer er een winacties wordt gedaan, dan komen er in korte tijd veel likes en reacties op je pagina. Het Facebook algoritme heeft alleen een hekel aan de dip aan interactie die erna plaatsvindt. Facebook gaat je pagina dan als stervende zien wat je minder gratis weergaven geeft in de tijdlijn van mensen.